דרוזים מהכפר עין קיניא תקפו שוב ושוב תושב נווה אטי"ב שפעל להקים מיזם תיירותי בסמוך לקבר 'נבי חזורי' בטענה כי בנייתו פוגעת ברגשות הדת שלהם. אחרי שהמשטרה התקפלה והתושב התייאש – פתחו הדרוזים דוכני מזכרות ומזון בדיוק באותו מקום

לפני כמעט 15 שנה חלם אילן מילס, מושבניק מנווה אטיב, להקים מיזם תיירותי בשם 'חוות האיכר' בואכה אתר החרמון, שיכלול בית קפה קטנטן למבקרי החרמון, לצד דוכנים למכירת תוצרת חקלאית של תושבי הסביבה.

כספים רבים וכמעט עשר שנים השקיע מילס בפרוייקט, שזכה לעידוד נלהב של הרשויות שהקצו לו קרקע ליד אתר ההנצחה לחללי סיירת אגוז. המועצה האזורית ראתה בכך הזדמנות לקידום פתרונות תעסוקה ליהודים ולדרוזים כאחד. המענקים, אותם קיבל ממשרד החקלאות בסך רבע מיליון ₪, הותנו בהתחייבותו לסיים את הבנייה עד תום 2010.

עם סיום יציקת היסודות הוזמן מילס לפגישה עם נציגי הוואקף הדרוזי בה הובהר לו כי הרעיון למיזם מצוין, אך הוואקף הוא שיקים אותו, ובאם לא ייעתר לדרישתם, ייפגע מ"רוח הוואקף".

לאחר שכשלו ניסיונותיו להגיע להבנות עם הוואקף, שב מילס לקידום אתר הבנייה, שהותקף שוב ושוב בידי תושבים דרוזים. אלו איימו על הקבלנים והעובדים כי יפגעו בהם וישרפו את רכביהם, ואף גרמו נזק לציוד במקום.

ראש המועצה המקומית מג'דל שמס, דולן אבו סלאח, שלח לשר הפנים ולרשויות, מכתב התנגדות נחרץ לבניית "חוות האיכר", בנימוק כי "ניהול חיי מסחר ונופש במקום קדוש לבני העדה הדרוזית, מהווה זלזול בוטה באמונתם וחדירה ברוטאלית לזכות היסוד שלהם לחופש דת".

מפקד משטרת הגולן והגליל, תנ"צ מנחם חבר, אמר למילס כי עקב ידיעות מודיעיניות שקיבל, הוא "מבקש" שלא יעלה על הקרקע עד להודעה חדשה.

הסיפור הארוך הסתיים בשורה תחתונה עצובה. בעקבות הסאגה הממושכת, נואש מילס מבניית המתחם, נוכח החשש כי הפורעים ימשיכו לפגוע בו ולהסב לו נזקים, ומשך את ידיו ממימוש חלומו.

רכז צפון שלנו, שסייר לאחרונה במתחם, נדהם לגלות כי דרוזים מעין קיניה פתחו דוכנים לממכר מזון ומזכרות, בדיוק בשטח בו טענו כי "ניהול חיי מסחר ונופש במקום קדוש לבני העדה הדרוזית, מהווה זלזול בוטה באמונתם".

זהו הסיפור. סיפור עצוב על אובדן שלטון החוק בפני בריונים. סיפור של איפה ואיפה.

עוד באותו נושא