עבודות מדידה להקמת מפעל מלט פלשתיני בלב מדבר יהודה הסתיימו השבוע בתגרת אבנים וירי חי בין הבדואים המקומיים לשוטרים פלשתינים חמושים. הבדואים פנו אלינו בבקשת עזרה מול היזמים – בניו של אבו מאזן

תכנית גרנדיוזית של בכירי הרשות הפלשתינית, המבקשים להקים מפעל מלט בנחל חצצון שבלב מדבר יהודה, עשויה לגרום לפגיעה סביבתית חסרת תקדים בנופי המדבר, בשטח B הנמצא בשליטה משותפת של ישראל והרשות הפלשתינית.

ביום רביעי האחרון, הגיעו למקום צוותי מדידה מטעם הרשות הפלשתינית, ככל הנראה בהסכמת גורמים ישראליים, אך נתקלו בהפגנה זועמת מצד משפחות בדואיות של בני שבט רשיידה המתגוררים במרחב. אלו חוששים מפני ההשלכות הבריאותיות הצפויות מתהליך ייצור המלט ומדחיקת רגליהם מהשטח המשמש עבורם כאיזור מרעה.

מאות מבני השבט שהרשות הפלשתינית צפויה לסלקם מהשטח הפגינו במקום והחלו ליידות אבנים לעבר המודדים ולהבעיר צמיגים, ובעקבות כך הוקפצו לשטח מספר רב של שוטרים פלשתינים חמושים שפיזרו את ההפגנה באלימות רבה תוך ירי באוויר.

שוטרים פלשתינים חמושים בנחל חצצון

באופן מפתיע, החליטו הבדואים לפנות דווקא אל רכז השטח שלנו המוכר להם מסיורים שהוא מקיים בשטח, וביקשו כי הארגון יסייע להם לפעול כנגד הקמת המפעל.

לטענת הבדואים, שטח המפעל המתוכנן צפוי להשתרע על שטח עצום של כ3,500 דונם – פי 6 מגודלו של מפעל 'נשר', מפעל המלט הגדול בישראל. על פי המידע שהגיע לתנועת רגבים, היזמים הפלשתינאים הם לא פחות מבניו של אבו מאזן, נשיא הרשות הפלשתינית.

המיקום שבו מתוכנן לקום המפעל, מצוי בתחומי איזור שנקבע בהסכם אוסלו ב' כ"שמורה הסכמית", בו חל איסור מוחלט לבניה כלשהי במרחב. ברור כי הקמת מפעל מסוג זה עשויה, ברמת וודאות גבוהה מאד, לגרום לנזק סביבתי נרחב תוך פגיעה חמורה בסביבה ובעיקר בתוואי נחל חצצון והסיכון הסביבתי הנובע ממפעל מזהם במרחב הספציפי הזה  – חמור ביותר.

מבדיקה שערכנו התגלה כי הקמת המפעל מוכרת ומתואמת עם גורמי הביטחון והמנהל האזרחי שככל הנראה אף התלוו לעבודות המדידה, למרות שככל הנראה לא אושר כל מבנה או מפעל באתר זה.

שיגרנו בסוף השבוע פניה בהולה לשר הביטחון והמנהל האזרחי, וכן לשר להגנת הסביבה ורשות הטבע והגנים, בדרישה לנקוט בהליכים הדרושים לשם עצירת הקמת המפעל ושמירה על האינטרסים הישראליים, הציבוריים והסביבתיים במרחב. הדגשנו בפניה כי בהקמת המפעל מעורבת משפחתו של יו"ר הרשות, אבו מאזן, וקיים חשש כבד כי מעורבות זו משפיעה, באופן פסול, על הליכי התכנון והאישור של המפעל, שכאמור – מצוי בתחומי שמורה הסכמית.

עוד באותו נושא